02-06-2014

Zasady eksponowania żywności dla dzieci

Produkty żywnościowe dla dzieci są kategorią asortymentową, której obecność i odpowiednie wyeksponowanie odgrywa istotną rolę w przyciąganiu dużej rzeszy młodych rodziców, a co za tym idzie zwiększaniu obrotów sklepów detalicznych. Jest to kategoria, która powinna znaleźć się w większości delikatesów i marketów, których dużą część klientów stanowią mamy, jak i inne osoby opiekujące się swoimi pociechami.

LOKALIZACJA KATEGORII

Klienci dokonujący zakupu produktów codziennej potrzeby, a także i innych rutynowo nabywanych pragną stracić na nie jak najmniej czasu niezależnie czy w sklepach samoobsługowych, czy też korzystając z pomocy i doradztwa pracowników sklepów. Oszczędność czasu stanowi wspólny interes kupującego i sprzedającego. Wymaga to takich rozwiązań oraz organizacji sprzedaży, które w pełni uzależniają czas zakupu od samego klienta. Niezbędny jest wówczas przejrzysty układ ekspozycyjny jak i odpowiednie, rozsądne rozmieszczenie poszczególnych kategorii.

W przypadku kategorii jaką jest „żywność dla dzieci” – lokalizacja i odpowiednie rozmieszczenie nabiera szczególnego znaczenia.

Według Menedżera ds. Zarządzania Kategorią z firmy Nutricia Polska – Romana Szymandy planując rozmieszczenie asortymentu żywności dla dzieci należy pamiętać o stworzeniu specjalnego obszaru ekspozycyjnego tzw. „Świata Dziecka” lub „Alejki Dziecięcej”.

W tym obszarze obok produktów żywnościowych dla dzieci, powinny znaleźć się takie artykuły dla dzieci jak: pieluchy jednorazowe i chusteczki pielęgnacyjne, produkty higieniczne dla dzieci, ubranka, butelki, smoczki, kubeczki, talerzyki, łyżeczki. Należy pamiętać aby w pobliżu tego obszaru nie było kosmetyków (nawet dziecięcych) o intensywnym zapachu. Z pewnością należy wystrzegać się PET Food’u.

Zdaniem Pana Macieja Ciniewicza – Menedżera ds. Kluczowych Klientów z firmy Kruger Polska kategorię asortymentową „żywność dla dzieci” powinno eksponować się obok takich kategorii asortymentowych jak: słodycze, płatki śniadaniowe, czekolady. Jeśli chodzi o większe markety spożywczo-przemysłowe żywność dla dzieci warto wyeksponować obok lub naprzeciwko takiego asortymentu jak zabawki czy ubranka dla dzieci. Wynika to z potrzeb i motywów zakupowych Klientów, najczęściej młodych matek, którym warto pokazać ekspozycje tego asortymentu w takim otoczeniu.

SPOSÓB EKSPOZYCJI – ZASADY

Jeśli chodzi o to w jaki sposób eksponować asortyment „żywności dla dzieci” to należy pamiętać o kilku kryteriach, które to warunkują. Należą do nich:

- drzewo decyzyjne (sekwencja wieku w poszczególnych grupach);

- rotacja poszczególnych produktów,

- ciężar produktów i wielkość opakowań (produkty największe gabarytowo powinno umieszczać się na samym dole, produkty lżejsze na wyższych pólkach),

- produkty najlepiej sprzedające się na wysokości wzroku.

Zdaniem przedstawiciela z firmy Nutricia idealny układ półki powinien uwzględniać jednoczesne uporządkowanie regału według: rodzaju produktu (kolejno wzdłuż regałów, grupy zgodnie z drzewem decyzyjnym i segmentacją wg. konsumentów), wieku, marki, składu (np. kaszki ryżowe, kukurydziane), ew. rodzaju opakowania (kaszki w torebkach i słoiczkach).

Pani Katarzyna Zmuda – Kierownik Działu Standaryzacji z firmy Groszek Sp. z o.o. uważa, iż eksponując towary z kategorii „żywność dla dzieci” nie powinno dzielić się ich na obiadki i desery. Towary te ustawione powinny być wg. producenta, a potem zgodnie z odruchem czytania od lewej dla dzieci najmłodszych do najstarszych. Obiadki natomiast powinno eksponować się na wysokości wzroku (komfort dokonywania wyboru).

Półka I - Mleka w proszku typu „bebiko”, „nan”

Półka II - Herbatki, obiadki, desery

Półka III - Obiadki i desery  

Pólka IV - Soki typu „bobo fruit”

Półka V - Kaszki owocowe

Pólka VI - Kaszki owocowe, zwykle mleko w proszku 

EKSPOZYCJE PROMOCYJNE

Według przedstawiciela firmy Nutricia Polska towarami, które najczęściej eksponowane są w miejscach promocyjnych są:

- specjalne zestawy promocyjne typu wieloraki 2+1 gratis

- produkty z poza regularnej oferty: np. kaszki + 10% gratis

- produkty szczególnie wrażliwe na promocje cenowe lub produkty z grupy

impulsowych, np. soczki.

Zdaniem przedstawicielki firmy Groszek Sp. z o.o. w miejscach promocyjnych warto eksponować towary dobrze identyfikowalne (w dużych opakowaniach np. mleko w proszku, kaszki). Ze względu na duży ruch klientów w strefach promocyjnych nie opłaca się tam eksponować produktów wymagających komfortu dokonywania zakupów (obiadki, desery) ponieważ klient nie ma możliwości „wczytywania się” w etykietę w celu identyfikacji składu produktu i wieku przeznaczenia.

MOTYWY ZAKUPOWE KLIENTÓW

Najważniejszymi motywami zakupowymi klientów kupujących żywność dla dzieci są: dbałość o bezpieczeństwo swojego dziecka , prawidłowy rozwój dziecka wygoda i komfort matki, zaufanie do producentów żywności dla dzieci, znajomość marek, smak i różnorodność produktów, cena. Z badań przeprowadzonych przez firmę Nutricia wynika, iż respondenci zwracają uwagę na różnego rodzaju powody „emocjonalne” 

IMPULSY”, „MAGNESY”, „PRODUKTY, KTÓRYCH ZAKUP JEST PLANOWANY”

Zdaniem przedstawiciela firmy Nutricia Polska produktami, które można zaliczyć do tych, które kupowane są pod wpływem impulsu są: musy, soki, herbatki, częściowo słoiki. W przypadku „magnesów” są to mleka i kaszki. Natomiast jeśli chodzi o produkty, których zakup jest planowany jest to większość produktów z omawianej kategorii.

Według Pani Katarzyny Żmudy z firmy Groszek Sp. z o.o. „magnesem” może być cała kategoria oczywiście jeśli jest dobrze reprezentowana. Nie opłaca się wprowadzać tej kategorii do sklepu jeśli reprezentuje ją poniżej 20 indeksów. Mówiąc o produktach impulsowe warto wymienić tu herbatki, soczki, celowe mleka, kaszki i obiadki. 

 

Autor: Jakub Lewandowski