30-09-2014

Sprzedaż pełna zmysłów

W sprzedaży warto zwrócić uwagę na zapach, dotyk, a nawet drobne upominki dla Klientów. 

Wykorzystaj bodźce

Niezwykle ważne jest, abyśmy mieli świadomość bodźców, które uderzają we wchodzącego do sklepu klienta. Jedne z najistotniejszych to bodźce zapachowe, czyli różne rodzaje zapachów, (np. świeże kwiaty, kosmetyki). Warto pamiętać, aby w odpowiednim miejscu nadać świeżości otoczeniu, albo stworzyć pożądany nastrój poprzez np. zapach świeżego pieczywa.

Kolejne bodźce to bodźce dotykowe, czyli gładkość i miękkość materiałów oraz sprzętów w otoczeniu wewnętrznym jednostki, a także odpowiednia temperatura otoczenia i wentylacja. Warto również zwrócić uwagę na czystość towarów oraz regałów, z których klient bierze produkty.

Równie ważne są wspomniane w tekstach bodźce wizualne. Pamiętajmy, że atmosferę tworzyć można także poprzez odpowiedni dobór barw i oświetlenia. Ważna jest tu znajomość właściwości kolorów. Na przykład kolor czerwony i kolory ciepłe powodują, że bardziej się do nich zbliżamy, niż do kolorów zimnych. Kolor czerwony ma też zdolność większego aktywizowania. Ciepłe kolory mogą zatem przyspieszać decyzję impulsowego kupowania. 

Wyświadcz klientowi przysługę

Oprócz otaczających Klienta bodźców równie ważna jest reguła wzajemności, bowiem wpływa ona na zwiększenie skłonności do dokonywania zakupów. Jej działanie jest tak silne, że jest ona w stanie zniwelować wcześniejszą niechęć do osoby lub instytucji, która ją wykorzystuje. Innymi słowy, wyświadczając komuś przysługę, osoba obdarowana ma tak silne poczucie zobowiązania, że nie bierze już pod uwagę ewentualnej nieprzyjemności, jaka ją wcześniej spotkała.

Jeżeli chcemy w danym momencie zwiększyć sprzedaż, ofiarujemy wchodzącym Klientom jakiś drobiazg, próbkę. Kilka kawałków czekolady, czy cukierków podanych na eleganckim spodku Klientom oczekującym w restauracji, to wydatek zaledwie kilkudziesięciu groszy. Kwota ta zwróci się wielokrotnie większym zamówieniem.

Sprzedawco, warto więc pamiętać, że oprócz barw i oświetlenia, warto zwrócić uwagę na bodźce zapachowe, wizualne, a także na drobne upominki, wręczane w momencie wejścia do sklepu.

 

Wywiad z Jakubem Lewandowskim
Źródło: http://www.drsprzedaz.pl/