30-03-2015

Merchandising - skąd się wziął, czym jest i do czego służy

POCZĄTKI MERCHANDISINGU

Merchandising jako dziedzina marketingu jest określeniem stosunkowo młodym. Jego podstawy stworzono w latach 60-tych, ale naprawdę dziedzina ta zaczęła się rozwijać dopiero w latach 80-tych, kiedy to wraz z masowym rozwojem marek i produktów zaczynało brakować miejsca na półkach sklepów samoobsługowych i hipermarketów. 

Od czasów starożytnych, aż do połowy XIX wieku kluczowym elementem sprzedaży był sprzedawca. Wszyscy znamy ten model, kiedy to w małych sklepach produkty gromadzono za ladą i podawano na życzenie Klienta. W większych sklepach produkty ustawiano tak, aby wzbudzały pożądanie kupujących, lecz ich wybór zależał głównie od aktywności sprzedawcy. Jeszcze nie tak dawno również u nas Klienci kierowali się głównie potrzebą, niż pragnieniem posiadania czegoś, a sprzedający był jedyną osobą odpowiedzialną za spełnienie tego życzenia. Jego rola była prostsza dzięki znacznie mniejszej znajomości przez konsumenta pożądanego produktu. Wówczas to największą rolę w podjęciu decyzji o zakupie danego produktu odgrywał sprzedawca i jego stosunek do tego produktu.

W wieku XX, podczas II wojny światowej, handel wkroczył w nową erę. Wysoki wzrost ekonomiczny i konsumpcja spowodowały, że pojawiły się nowe pomysły. Dalsze zmiany w handlu detalicznym doprowadziły do powstania supermarketów, w których panuje całkowita samoobsługa. Rola sprzedawcy ogranicza się tu już przede wszystkim do uzupełnienia niedoboru towaru na półce. Dzięki tym zmianom konsument nie jest narażony na subiektywne postrzeganie niektórych towarów przez personel sklepu i może swobodnie wybierać, bez dodatkowej interwencji, kierując się po prostu własnymi upodobaniami i możliwościami.

Obecnie większe zadanie stoi przed samym produktem, którego głównym celem, zanim zadowoli konsumenta, jest samodzielne sprzedanie się. Towar ten musi wyróżnić się spośród mnóstwa produktów o podobnych cechach – wywołać pożądanie i chęć zakupu.

Aby ten cel osiągnąć koniecznym elementem strategii firm staje się właśnie merchandising.

 

Merchandising

Autor: Jakub Lewandowski

Właściciel firmy Pasja G.D.T / Trener / Coach ICC