03-03-2014

Jak poradzić sobie z krytyką w pracy?

Umiejętność przyjmowania krytyki jest jedną z trudniejszych do osiągnięcia zdolności człowieka asertywnego. Zgodnie z zasadą „wyrażaj swoje uczucia”, również w tym przypadku warto poinformować rozmówcę, jakie jest nasze zdanie na temat wypowiedzianej opinii. Jeżeli zastosujemy pewne zasady, żadna krytyka nie będzie w stanie nas zaskoczyć i obniżyć naszego poczucia wartości.

Asertywność przejawia się na wiele sposobów. O ile przyjmowanie komplementów należy do łatwych zadań, o tyle z krytyką możemy mieć trudności.

Najważniejszą zasadą w odbieraniu krytyki jest: ”Traktuj trudne oceny jako opinie”. Oznacza to, że wypowiedziana przez kogoś krytyka jest wyłącznie opinią tej osoby a nie jedyną, możliwą prawdą na Twój temat. W sytuacji, w której rozmówca wyraża swoje zdanie, my również możemy to zrobić. Ustosunkowanie się do krytyki, czyli zgodzenie się z nią lub nie, stawia nas na takiej samej pozycji jak drugą osobę. Spokojne, rozważne odniesienie się do słów dyskutanta, to przejaw dobrego zachowania. Nie ma nic gorszego jak dać ponieść się emocjom, sądząc, że jesteśmy obrażani.

Poszukiwanie krytyki

Jak zareagujesz gdy szef ogólnie skrytykuje Twoją pracę? Nie podając żadnych konkretów, udzieli Ci nagany.

Gdy nie wiemy, o co dokładnie chodzi, nie trudno o zdenerwowanie lub zamknięcie się w sobie. Zadając kolejne pytania oto, co zrobiliśmy źle, dojdziemy w końcu do sedna sprawy. Upewniając się, czy po poprawieniu błędów, nasza praca zostanie pozytywnie oceniona, możemy zyskać cenną wiedzęna temat własnego „ja”. Nie należy obawiać się pytać o własne potknięcia. Może okazać się, że ogólnie wypowiedziana krytyka, tak naprawdę ogranicza się do jednej, drobnej kwestii.

 

Krytyka w pracy

Demaskowanie aluzji

W jaki sposób odkryć adresata słów: „niektórzy nie powinni zajmować kierowniczych stanowisk”, gdy nie jesteś jedynym rozmówcą? Czy zdarzyło Ci się zastanawiać nad tym, czy dane słowa dotyczą Ciebie? Po co tkwić w niepewności. Jeżeli masz powody, aby myśleć, że dana krytyka dotyczy właśnie Ciebie, zapytaj wprost. Zakładając, że jesteś na jednym z kierowniczych stanowisk, jesteś potencjalnie krytykowany. Jakim miłym zaskoczeniem okaże się, gdy przykre słowa dotyczyć będą nie Ciebie, a osoby, która zasługiwała na naganę.

Uprzedzanie krytyki

Metoda przyznawania się do popełnienia błędu, zanim usłyszymy ją z ust np. niezadowolonego szefa jest zabiegiem łagodzącym sytuację. Czasem warto uprzedzić krytykę i tym samym wskazać, że jest się świadomym własnych wad. Istnieje prawdopodobieństwo, że rozmówca nie będzie musiał dodawać niczego od siebie i dzięki temu atmosfera nie stanie się nerwowa.

Źródło:
www.experto24.pl